Alussa olivat limureivit

Riikka Tuomivaara Kaleva
Oulu Lauantaina Oulun kaupunginteatterissa järjestettävä elektronisen musiikin tapahtuma Time Tunnel täyttää 20 vuotta. Tapahtuman järjestäjä Jori Nissinen muistelee ensimmäistä tapahtumaa kulttuuritalo Valveella, silloisella Nukulla.
"Innokas nuori porukka teki hommaa omalla jengillä, eikä mukana ollut mitään kansainvälisiä artisteja. Tapahtuma alkoi puoliltaöin ja kesti aamuseitsemään. Anniskelua ei ollut vaan limuperiaatteella mentiin. Tupa oli silti täynnä."
Time Tunnel on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty elektronisen tanssimusiikin tapahtuma. Valveen jälkeen tapahtuma siirtyi silloisen Ravintola Foxin ja Seurahuoneen kautta nykyiselle paikalleen Oulun kaupunginteatteriin.
Juhlavuoden kunniaksi otetaan käyttöön teatterin pieni näyttämö, jonne syntyy retro-henkinen klubi.
Nissinen kertoo juhlavuoden artistikattauksen olevan kunnianosoitus elektronisen musiikin historialle.
Tällä kertaa Time Tunnelissa tanssittaa kaksi live-esiintyjää ja seitsemän dj-keikkaa. Pääesiintyjä on pitkän linjan yhdysvaltalainen dj Cosmo Baker, joka keikkaillut ympäri maailmaa 90-luvun alusta asti. Time Tunneliin mies saapuu ensimmäistä kertaa.
Helsinkiläinen Jori Hulkkonen oli tapahtumassa mukana jo alkuvuosina, ja nyt hän esiintyy uuden Sin Cos Tan -projektinsa kanssa. Lisäksi Hulkkonen tekee kahden tunnin dj-setin pienellä näyttämöllä.
Illan aikana paikalle odotetaan noin tuhatta kävijää. Nissisen mukaan paineita kasvulle ei ole.
"Isot ja massiiviset tapahtuman ovat yleistyneet, mutta me pysyttelemme pienessä ja panostamme laatuun."
20 vuoden aikana elektronisen musiikin tekeminen on muuttunut kovasti ja elektroniset soundit ovat vallanneet myös muut genret. Nissisen mukaan nykyään on enemmän niin sanottuja makuuhuonetuottajia, jotka tekevät musiikkia itse pienellä budjetilla. Myös tapahtumat ovat muuttuneet.
"Viimeisen kolmen vuoden aikana ovat nousseet isommat, pelkästään elektroniseen musiikkiin keskittyvät festarit, jotka ovat ottaneet paikkansa perinteisten rokkifestarien rinnalla."
Nissinen on itsekin tehnyt nuorena dj-keikkoja ja elätti näin opiskelunsa. Hyvän keikan tärkeimmäksi raaka-aineeksi hän valitsee vuorovaikutuksen yleisön kanssa.
"Oma keikka täytyy nähdä tanssilattian näkökulmasta, silmät katsomossa. Kokemuksen ja oman tyylin löytymisen myötä syntyy vahva persoona, ja niitä olen aina tähän tapahtumaan pyrkinyt haalimaan."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva