Sadetta ja kirkastettu yö

Oulunsalo Soi.
Konsertti. Kirkastettu yö. Lilli Maijala, alttoviulu. Virpi Räisänen, mezzosopraano. Marita Viitasalo, piano. Nando Russo, lyömäsoittimet. Knut Johannesen, cembalo. Janne Nisonen, viulu. Eriikka Maalismaa, viulu. Hanne Skjelbred, alttoviulu. Jussi Vähälä, sello. Timo-Veikko Valve, sello. Pirjo Yli-Maunula, tanssi. Kiimingin seurakuntakeskuksessa 7.8.

Viidentoista vuoden ikään ehtineen Oulunsalo Soi -festivaalin kohdalla voi jo tarkastella tapahtuman evoluutiotakin. Vuoden 2007 yhdeksän päivän ja 29 konsertin mammutin jälkeen taiteelliseen vastuuseen astunut Meta4-kvartetti julisti panostavansa laatuun ja alkoi supistaa kestoa ja tarjonnan määrää.
Oulunsalo Soi on vakiintunut viiden päivän ja noin kymmenen konsertin kompaktiksi kokonaisuudeksi, jonka tulevaisuus näyttää myös uuden taiteellisen johtajan ohjaamana lupaavalta.
Tämän vuoden päätöskonsertin aluksi kuultiin yllätysnumero, kun Virpi Räisänen esitti Marita Viitasalon säestämänä kaksi Dmitri Shostakovitsin laulua Räisäsen uudelta levyltä.
Lasten ja rekvisiitan kera esitettyjen laulujen perusteella Räisänen haluaa viedä liedin esitystapaa perinteisestä flyygelin mutkassa seisomisesta oopperamaisempaan, visuaalisempaan suuntaan. Painetun ohjelman mukaiseksi avausnumeroksi tarkoitetut Frank Bridgen avoimen romanttiset Pensiero ja Allegro appassionato kuultiin Lilli Maijalan ja Viitasalon selkein ottein luonnehtimina.
Ensi kesän juhlien teaserina toimi katkelma Juha T. Koskisen pienoisoopperasta Lusia. Nando Russon eksoottisten lyömäsoitinten ja Knut Johannesenin cembalon säestämä Lamento di Lusia herätti suurta mielenkiintoa tulevaa oopperaa kohtaan. Modernin musiikin tulkitsijana Räisäsen intensiivinen lavaolemus auttaa kuuntelijoita varmasti silloinkin, kun paremmin Didon valitukseen tottunut korva menettää kiintopisteensä.
Russo esiintyi konsertissa myös säveltäjänä. Teoksen Contacts yleisössä herättämä innostus oli varmaankin tanssija Pirjo Yli-Maunulan herättämää, itse tango nuevosta vaikutteita ottanut sävellys kun ei rytmisestä napakkuudestaan huolimatta ollut illan mieleenpainuvin tuotos.
Arnold Schönbergin Verklärte Nacht op. 4 on säveltäjänsä suosituimpia teoksia, ja tuskinpa hyperromanttinen jousisatsi voi enää suloisenriipivämmin soidakaan. Janne Nisosen, Eriikka Maalismaan, Lilli Maijalan, Hanne Skjelbredin, Timo-Veikko Valveen ja Jussi Vähälän intohimoinen heittäytyminen sai teoksen viemän puoli tuntia tuntumaan todella lyhyeltä ajalta.
Sateen lotina uhkasi vain peittää hiljaisimmat pianissimot.
Hannu Hirvelä



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva