Möljän sillalle erityinen valaistus

Markku Rättilä Kaleva
Oulu Marraskuun lopussa valmistuva, Toppilansalmen ylittävä Möljän silta saa erikoisvalaistuksen. Sillä halutaan tuoda esille sillan tavanomaisesta poikkeava profiili, sillan pääsuunnittelija Ilkka Kerola Ramboll Finland Oy:stä sanoo.
Sillan kylki valaistaan koko pituudelta kahdella valokuidulla. Siltatuelle sijoitetaan valonheittimet. Kaiteisiin tulee lisäksi led-valoja.
Erikoisvalaistuksessa käytetään klassista valkoista valoa, ei värejä, Kerola toteaa.
Ajoratojen valaisu sen sijaan tapahtuu normaaleilla katuvaloilla.
Rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa. Näin siitä huolimatta että kesä on ollut poikkeuksellisen märkä ja betonin kuivumista on pitänyt odotella normaalia kauemmin.
Muita töitä viivyttäviä ongelmia ei ole ollut, rakennuttajakonsultti Seppo Saarinen Ramboll Finland Oy:stä kertoo.
Parhaillaan ovat meneillään siltakannen vesieritystyöt, joita tehdään katoksen alla sateelta piilossa.
Kyse on tärkeästä työvaiheesta. Eristyskerros suojaa sillan betoni- ja teräsrakenteita veden aiheuttamilta ongelmilta.
Hyvä vesieristys pidentää sillan peruskorjausvälejä. Se tietää kulusäästöjä pitkällä aikajänteellä, toimitusjohtaja Veli Warppe eristyksiä tekevästä oululaisesta Katterla Oy:stä sanoo
"Siltaremontit tulevat kalliiksi, joten hyvästä eristyksestä kertyy säästöä."
Möljän sillan laskennallinen käyttöikä on 100 vuotta. Pintarakenteita pitää korjata aikaisintaan 50 vuoden kuluttua.
Ajoratojen kohdalla käytetään epoksi-tiivistystä. Kevyen liikenteen puolella eristysaineena on kumibitumiliuos.
Koko kannen päälle vedetään vielä kaksinkertainen kermieristys. Eristyksen pitää kestää sään, lämpötilan ja liikenteen aiheuttamat rasitukset.
Eristystyöt kestävät ensi viikon loppuun. Sen jälkeen sillalle päästään vetämään suoja-asvaltti ja lopuksi kulutuskerros.
Pintojen pitää olla valmiina lokakuun loppuun mennessä.
Sillan kanssa rinnan rakennetaan Toppilansalmen rannalle laituria Ranta-Toppilan puolelle. Paalutukset on saatu valmiiksi, betonirakenteiden teko on puolestaan alkamassa.
Laiturisuunnitelmat menivät viime keväänä uusiksi kun havaittiin että vanhat puiset paalu- ja ponttirakenteet olivat liian heiveröisiä.
Alun perin uudet rakenteet oli määrä tehdä vanhojen päälle. Kaikki entinen piti kuitenkin kaivaa pois ja rakentaa perustukset uusiksi. Muita yllätyksiä rannoilta ei ole Seppo Saarisen mukaan paljastunut.
Laiturit valmistuvat etuajassa. Aikaa niiden tekemiseen olisi ensi kesään saakka, mutta työt ovat joutuneet niin, että valmista tulee jo talvella.
Rakentamisen kulubudjettikin pitää kutinsa. Itse sillalle hintaa tulee noin 2,2 miljoonaa euroa ja muille rakenteille - laituri mukaan lukien - noin 1,2 miljoonaa euroa.
Möljän silta on lähes 100 metriä pitkä. Sen alikulkukorkeus on sama kuin Hietasaaren sillalla. Laituria rakennetaan tässä vaiheessa 350 metriä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva