Klikkaa itsesi kirkkoon

Liisa Laine Kaleva
Oulu Ensi sunnuntaista lähtien Toppeliuksen maalauksista kuuluun Haukiputaan puukirkkoon voi astua sisään vaikka kotisohvalta.
Kirkko täyttää tänä vuonna 250 vuotta. Sen kunniaksi on tehty 3D-virtuaalimalli, joka julkistetaan ensi sunnuntaina. Sen jälkeen se toimii osoitteessa www.pilvikirkko.fi.
Malli on siitä erikoinen, että se toimii vuorovaikutteisesti. Periaatteessa olisi mahdollista, että myös pappi klikkaisi itsensä kirkkoon virtuaalisesti ja penkit täyttyisivät kirkkokansan virtuaalihahmoista.
Sinne voi järjestää opastettuja kierroksia tai seurakunnan työntekijä voi olla paikalla tiettynä aikana - oikea henkilö reaaliajassa, mutta virtuaalihahmossa.
Hahmot voivat keskustella keskenään. Niinpä vaikkapa Taivalkoskella ja Seinäjoella asuvat entiset haukiputaalaiset kaverukset voivat tepastella kirkossa yhdessä, tutkiskella Toppeliuksen kauniita maalauksia ja vaihtaa niistä mielipiteitä.
Tai sitten virtuaalikirkossa voi kokoontua vaikka torstai-illan miespiiri.
Kirkko on hätkähdyttävän toden tuntuinen. Vain sisällä liikkuvat hahmot näyttävät piirretyiltä. "Kaikki pinnat on tehty oikeista valokuvista. Joitakin kohtia, kuten penkit, on monistettu, jotteivät tiedostot kävisi liian raskaiksi", kertoo mallin laatineen Oulu3D:n toimitusjohtaja Ilpo Okkonen.
Tekemisessä on hyödynnetty peliteknologiaa.
Mutta tuleeko tämän jälkeen kukaan enää oikeasti paikalle?
"Luulen kyllä, että homma toimii päin vastoin. Moni saattaa tästä innostua ja tulla kirkkoon."
Teknisesti kirkkomallin käyttämisen ei pitäisi olla ylivoimaista.
Ensin napsautetaan auki nettiosoite www.pilvikirkko.fi (malliin pääsee myös Haukiputaan seurakunnan sivuilta).
Sen jälkeen painetaan kohtaa "kiertokäynti kirkossa", kirjaudutaan sisään ja valitaan ylänurkasta sopiva hahmo.
"Jos ei toimi, lue ohjeita ja tee niiden mukaan. Kehitämme toiminnallisuutta koko ajan."
Klik ja olet kirkon edessä. Nuolinäppäimillä voit liikkua kirkossa minne haluat.
Välttämättä et siis ole kirkossa yksin. Okkosen esitellessä systeemiä kirkon edessä norkoilee myös toinen hahmo, joka ei kuitenkaan liiku mihinkään.
"Jaa, Toni on tainnut mennä kahville", toteaa Okkonen. Hahmo kuuluu toisen firman tekniselle asiantuntijalle.
Vastaavia "arkipäivän" 3D-malleja ei ole, Haukiputaan kirkko on ensimmäinen. Netin Habbo hotellit ja muut pelit toimivat omalle periaatteellaan, mutta tässä liikutaan todellisessa ympäristössä. Käyttötarkoituksia voi keksiä lukemattomia, vain taivas on kattona.
Oulussa alan osaaminen on maailman huippua. Oulu3D -toimisto työskentelee yhteistyössä Oulun yliopiston CIE:n (Internetin tutkimus- ja innovaatiokeskuksen Center for Internet Excellence) kanssa, joka keskittyy kolmiulotteisuuteen tulevaisuuden internetissä.
"Meidän tehtävämme on edistää ja tuoda vuorovaikutteisen internetin mahdollisuuksia eri toimialoille. Samalla edesautamme uuden liiketoiminnan syntymistä koko alueella. "
Haukiputaan kirkolle virtuaalisen 3D-mallin tekeminen maksoi pilottihankkeena 7 500 euroa ja se rahoitettiin kirkon ylläpitorahastosta. Samalla tallennettiin laserskannaamalla koko kirkko. "Se on ikuinen malli."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva