Herkän valoisasti

Konsertti
Oulunsalo soi -festivaali. Juhlavat puhurit. Oulun Tuomiokirkossa 3.8.

Oulunsalo soi -festivaali käynnistettiin tänä vuonna jykevillä isorummun paukautuksilla ja samoihin jytkyihin konsertti myös päättyi.
Ohjelman aloitti juhlien residenssiorkesteri Jousia Ensemble tulkitsemalla Edvard Griegin Holberg-sarjan op. 40. Täsmällisen lennokas näkemys painotti enemmän teoksen aurinkoista lämpöä kuin Griegin harmonioissa piilevää tunturipurojen raikkautta.
Virpi Räisänen esitti ennen avajaissanojaan Barbara Strozzin laulun L’Eraclito amoroso. Harvinainen teos osoittautui barokkiaikaiseksi neljän soinnun biisiksi, joka nousi yksinkertaisuutensa yläpuolelle Räisäsen ilmeikkään tulkinnan ja Knut Johannessenin tunnelmallisen cembalo-osuuden ansiosta.
Illan pääteoksena toimi Benjamin Brittenin laulusarja Les Illuminations op. 18 sopraanolle ja jousiorkesterille. Ruotsalainen sopraano Elin Rombo oli Brittenin musiikin tulkitsijana mielenkiintoinen tuttavuus.
Rombon ääni on kevyt ja pehmeän lyyrinen ja niinpä kaunis tulkintakin oli täynnä herkän valoisaa haltioitumista.
Arthur Rimbaudin huuruisten runojen innoittama musiikki antaisi kyllä mahdollisuuden päällekäyvemmällekin lähestymistavalle. Jousia Ensemble puolestaan oli Brittenin riehakkaissa hetkissä vieläkin napakampi kuin Griegin sarjassa.
Viimeisenä kuultu Jean-Baptiste Lullyn Marche pour la cérémonie des Turcs onnistui herättämään kerettiläisen ajatuksen siitä, että barokkimusiikki oikeastaan on parhaimmillaan nykysoittimilla tyylitietoisesti esitettynä.
Hannu Hirvelä



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva