Oululainen
Huttulan potkaisi yrittäjän tielle halu löytää omalle lapselle kestovaippoja.
"Koska niitä ei Suomesta kovin paljon vielä silloin löytynyt, heräsi ajatus, että mitä jos perustaisin pienen nettikaupan. Sitten sain mahdollisuuden aloittaa Babyidea Oy:n maahantuomien tuotteiden jälleenmyynnin", Huttula kertoo.
Huttula aloitti Taikapilvi- nimisen yrityksensä toiminnan kotona huoneessa, jossa oli työpöytä, tietokone ja hylly tuotteille.
"Toiminta alkoi ihan nollasta. Alussa valikoimaan kuului pari kantoliinamallia, imetyspaitoja sekä joitain kestovaippoja. Hoidin yritystä Olivian päiväuni- ja ilta-aikaan. Väsäsin itse jonkinlaiset nettisivut ja puskaradion kautta sana kulki", Huttula muistelee. Noin puolen vuoden toiminnan jälkeen yritys monipuolistui myös tuomaan maahan keilailuvälineitä.
Shoppailutrendin imussa myös äitiys- ja vauvatarvikkeita myyvien nettiputiikkien osuus on viimeisen vuoden aikana moninkertaistunut.
Kestovaipat, potkuhousut, kantoliinat ja äitiystarvikkeet valitaan tietokoneen kuvaruudusta vauvan päiväunien aikaan ja yhteyden toisessa päässä toinen äiti pakkaa tuotteita samalla kun taapero antaa pikkuautolle kyytiä vieressä.
Useilla yrittäjä-äideillä toiminta on mukavaa harrastelua arkirutiinien ohessa, toiset taas toivovat yrityksen avulla saavansa muutaman kotiäitivuoden lisää.
"Vielä neljä vuotta sitten oli helppo lähteä yrittämään pienelläkin alkusatsauksella. Nyt kilpailua on jo niin paljon, että uuden yrittäjän on huomattavasti vaikeampi nousta asiakkaiden tietoisuuteen. Mielestäni pieniä kestovaippa-kantoliina-nettikauppoja alkaa olla jo niin paljon, että pelkästään sellaisella on vaikea nykyään pärjätä. Tai sitten yritystoiminnan aloittamiseen täytyy olla suuret taloudelliset resurssit, mitä kotiäideillä ei yleensä ole."
Ihan suinpäin Huttula ei yllyttäisi ketään uutta alalle.
"Nykyään on pakko satsata heti liiketoiminnan alussa paljon rahaa ja aikaa kunnollisiin nettisivuihin sekä niiden markkinointiin. Itse olenkin useasti sanonut, että jos olisin nyt lähtemässä alalle, miettisin kyllä useamman kerran. Yrittäjyyttä yleensä kyllä suosittelen. Kannattaa miettiä, mikä olisi sellainen ala, jossa ei vielä kilpailua ole niin paljon."
"Tuotevalikoiman pääosan muodostavat edelleen kantoliinat, kestovaipat sekä imetyspaidat ja -liivit. Uuden kaupan avauksen myötä äitiysvaatteita tuli valikoimaan reilusti lisää, myös kestovaippojen ompeluun sopivia kankaita sekä luomupuuvillavaatteita on nyt tarjolla enemmän."
Pelkän kaupanteon ohessa Taikapilvi tarjoaa kaupungilla liikkuville lapsille ja heidän vanhemmilleen mahdollisuuden vaipanvaihtoon, imetykseen tai pieneen lapselliseen tuokioon leikkinurkkauksessa. Liikkeestä voi käydä kysymässä myös neuvoja arjen ongelmiin tai vaikka muualta ostetun kantovälineen käyttöön. Sekä Saanalla että liikkeen myyjällä Heidillä on imetystukiryhmän vetäjän koulutus.
Yrityksen laajeneminen on ollut Huttulalle helpotus.
"Tällä hetkellä yritykseni työllistää minun lisäkseni yhden työntekijän keilailu- sekä yhden työntekijän lastentarvikepuolelle."
"Puolisen vuotta katselin tarjolla olevia liiketiloja, kunnes törmäsin nykyisiin tiloihin. Kun yritys oli kodin yhteydessä, töitä pystyi tekemään illalla kun lapset nukkuivat. Nyt kaupalle joutuu aina erikseen lähtemään, mikä on loppujen lopuksi osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Vaikka työtä on nyt enemmän, illat jäävät yleensä vapaaksi ja lapsille on enemmän aikaa."
Yrityksen laajenemisen myötä myös Huttulan perhe on kasvanut.
Tämä kesä on Huttulan perheessä ollut poikkeuksellinen lomien suhteen.
"Tänä kesänä olen saanut lomailla ensimmäisen kerran yrityksen perustamisen jälkeen jo parin viikon ajan, kun Heidi on ollut ottamassa vastuuta kaupalla. Aikaisemmin olen pitänyt noin viikon kesälomaa."
Nyt kun ajattelen alkuaikaa ja omia ajatuksia ennen yrityksen perustamista, eniten on yllättänyt yrityksen sitovuus. Se on kuin kolmas lapsi, josta pitää huolehtia päivittäin."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>