Tapahtuman pääosin talkoovoimin hoidetut järjestelyt sujuivat tänä vuonna poikkeuksellisen sutjakasti, joten taiteilijat ovat voineet keskittyä olennaiseen.
"Meistä on pidetty hyvää huolta", toteaa Tateno tyytyväisenä.
Tiistain kokeilu keskittää päivän koko ohjelmisto Oulun musiikkikeskuksen Madetojan saliin osoittautui myös toimivaksi. Sergei Prokofjevin säveltämän, kertojan ja sinfoniaorkesterin esittämän Pekka ja susi -musiikkisadun tueksi suunniteltiin alun perin videotykkiä. Päätös luottaa lapsiyleisön keskittymiskykyyn ja mielikuvitukseen oli kuitenkin oikea.
Sairaudesta toipuva Tateno astui torstaina lavalle ensimmäistä kertaa puoleentoista vuoteen soittaen yhdessä sellisti
"Jännitti. Soittaminen oli yllättävä kokemus, sillä tekniikkani toimi odotettua paremmin. Vasemman käden kappaleet olivat harjoittelun kautta tuttuja jo vuosien takaa, mutta silti mielenkiintoista, hyvää musiikkia."
Ensi kesänä Tateno odottaa voivansa esiintyä Oulunsalossa enemmänkin. Syksyllä on vuorossa konserttikiertue Japanissa.
Sellisti Erkki Rautio soittaa kesällä 2004 Johann Sebastian Bachin kolme gambasonaattia yhdessä vanhaan musiikkiin erikoistuneen cembalisti
Tatenon mukaan on mahdollista, että tulevassa festivaaliohjelmistossa laulumusiikki nousee aikaisempaa enemmän esille. Tiettyyn alaan tai aikakauteen ei jatkossakaan juututa, sillä moni-ilmeisyys "musiikkia yli rajojen" -teemalla tahdotaan säilyttää.
Vuoden taiteilijaksi on valittu islantilainen virtuoosisellisti
Tähän saakka musiikkijuhlat ovat toimineet Oulunsalon kunnan organisaation sisällä kulttuurille osoitetun budjetin puitteissa. EU:n päätösten myötä on alettu miettiä myös muita vaihtoehtoja. Festivaalien olisi mahdollista saada EU-tukea, mikäli ne toimisivat yhtiön, osakeyhtiön tai säätiön kautta EU:n tukialueeseen kuuluvassa Oulussa.
Tällä hetkellä Oulunsalo Soi -musiikkijuhlilla on oma kannatusyhdistys, mutta kunnan taloudellinen tuki on toiminnan ehdoton edellytys. Nyt ollaan taitekohdassa.
Uudelleen organisoituminen mietityttää. Festivaalin lämpimän ilmapiirin säilyttäminen on Izumi Tatenon mukaan tärkeintä, joten laitostumista tahdotaan välttää. Tulevaisuuden haasteena on vaalia musiikkijuhlien spontaanisuutta ja elävyyttä, mutta samalla pysyä taloudellisesti vakaalla pohjalla.
Intiimit, melko pienet konserttitilat ja niihin soveltuva ohjelma takaavat Tatenon mukaan festivaalin hengen säilymisen jatkossakin.
Tänä vuonna Oulunsalo Soi saavutti kävijämäärälle asetetun korkeahkon, mutta realistisen tavoitteen. Viikon aikana konserttivieraita oli noin 3500. Taiteellisen johtajan mielestä yleisö on löytänyt ohjelmiston idean ja selvästi suosii erikoisia esityspaikkoja, kuten Liminganlahden luontokeskusta ja Kempeleen vanhaa kirkkoa.
Organisaatiomuutosta koskevat neuvottelut ja tilanteen kartoitus aloitetaan Oulunsalossa syksyllä.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>