Perusta paremmille ajoille

Raimo Pirttikoski Kaleva
Oulu VR-Yhtymän ja ministeri Heidi Hautalan (vihr.) mukaan VR:n Oulun uusi varikko parantaa junakaluston käyttövarmuutta ja junaliikenteen täsmällisyyttä. Reilun vuoden päästä valmistuvan varikon peruskivi muurattiin Hautalan johdolla Oulun Nokelassa keskiviikkona.
"Varikon laajentamispäätös on hyvä uutinen junamatkustajille ja rahtiasiakkaille", myös valtion omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Hautala kehui.
"Huollon keskittyminen suurempiin yksiköihin tuo kustannustehokkuutta VR:n toimintaan. Juuri sitä valtio-omistaja on odottanut."
Ilmastonmuutoksen torjujana Hautala toivoi, että VR:n uudistukset myös vankentaisivat raideliikenteen osuutta matkustamisessa ja kuljetuksissa.
VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan uusi varikko poistaa suuren puutteen, joka on tähän asti nakertanut junaliikenteen täsmällisyyttä.
"Pohjois-Suomesta on puuttunut mahdollisuus sulattaa ja korjata talvioloissa lunta ja jäätä keräävää kalustoa", Aro muistutti.
"Kunnossapitoa kehittämällä varaudumme talveen entistä paremmin. Viime talvena pärjäsimme jo kohtuullisesti."
Aron mukaan viime helmikuussa kaukojunien täsmällisyys oli selvästi parempi kuin vuotta aiemmin.
"Viimeisten kuuden kuukauden aikana olemme olleet hyvin lähellä tavoiteltua 90 prosentin täsmällisyyttä", Aro sanoi.
"Lupaan, että ensi talvenakin joka ikinen VR:n työntekijä tekee parhaansa, jotta kaikki sujuisi mahdollisimman hyvin."
VR investoi myös muihin toimipisteisiin sekä kehittää työntekijöiden osaamista ja johtamista. Kunnossapitoa keskitetään nykyistä isompiin yksiköihin lähelle pääliikennevirtoja.
"Oulun varikon merkitys kasvaa ja työt täällä lisääntyvät", Aro kertoi.
Aron mukaan Pohjois-Suomeen on luvassa lisää hyviä uutisia 2017, jolloin pitkään odotettu Pohjanmaan radan perusparannus valmistuu.
"Se lisää liikennettä ja kaluston kunnossapitotarvetta. Niin sanottu sininen kalusto sijoitetaan Pohjois- ja Itä-Suomen liikenteeseen, ja sen huoltoa keskitetään Ouluun."
Oulun varikon kokonaiskustannusarvio on 46 miljoonaa euroa. Vielä pari vuotta sitten uudistusten arvioitiin maksavan 18 miljoonaa euroa.
VR:n mukaan kokonaisuus on matkan varrella kasvanut. Ratapiha-aluetta joudutaan rukkaamaan arvioitua enemmän.
"VR:llä on menossa muitakin isoja investointeja, suurimpana sähköveturien hankinta. Uskomme junaliikenteeseen ja sen kasvuun", VR-Yhtymä Oy:n hallituksen puheenjohtaja Hannu Syrjänen sanoi.
"Meidän on kyettävä sellaiseen taloudelliseen tulokseen, että pystymme nämä investoinnit maksamaan."
Syrjäsen mukaan VR koettaa kasvattaa junamatkustuksen markkinaosuutta muun muassa halvemmilla hinnoilla.
"Olemme menettäneet matkustajia lentoliikenteelle esimerkiksi Oulun ja Helsingin välillä", Syrjänen myönsi.
"Perusasiat pitää saada kuntoon. Ei asioita ole tähänkään asti tehty väärin, mutta ympäristö ja kuluttajien toiveet muuttuvat."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva