Vastatuulen OuluZone kohoaa

Niina Koskela Kaleva
Ylikiiminki "Kyllä usko on ollut välillä koetuksella. Hanke on ollut enemmän tai vähemmän vastatuulessa", autourheilun keskusliiton Pohjois-Suomen aluevalvoja Raimo Hämeenniemi myöntää katsellessaan Ylikiimingin Kokkokankaalla jyllääviä maansiirtokoneita ja noin 740 hehtaarin aluetta, johon nousee paraikaa kiistelty OuluZone.
Hämeenniemi on jo yli kymmenen vuoden ajan puhunut uuden moottoriurheilukeskuksen puolesta - sekä 400 rallia ajaneena täysiverisenä autourheiluihmisenä että kaupunginvaltuutettuna.
Nyt toive näyttäisi viimeinkin toteutuvan, kun maansiirtotyöt ovat jo Kokkokankaalla täydessä käynnissä.
Ensimmäisessä vaiheessa alueelle rakennetaan ralli- ja motocross-radat, parkkialue, huoltorakennus, tuomaritorni sekä tarvittavat liikennejärjestelyt.
Nykyiseen Iinatin moottoriurheilukeskukseen jää ainoastaan siirtymäkauden ajaksi karting-rata, muu toiminta keskuksessa lakkaa.
OuluZonessa mukana olevat toivovat, että karting-alue saataisiin mahdollisimman pian myös Kokkokankaalle, jolloin vastaava toiminta Iinatissa voitaisiin lopettaa.
"Toivottavasti siirtymäaika on lyhyt", OuluZonen hallituksen sihteeri Tapio Siikaluoma sanoo.
OuluZonea on vastustettu kuuluvasti, ja hankkeen ympärillä on pyörinyt kaksikon mielestä paljon myös perättömiä huhuja. Nyt kun rakennustyöt on aloitettu, puheensorina aiheesta tuntuu hiljenneen ainakin hieman.
"Ehkä yleisin harhaluulo on ollut se, että harrastajat maksaisivat rakentamisesta. Harrastajat maksavat kuitenkin vain käyttömaksua", Hämeenniemi painottaa.
"Käyttömaksut täsmentyvät moottoriurheiluseurojen kanssa käydyissä neuvotteluissa tämän vuoden loppupuolella, mutta alustavasti kolmen tunnin hinnaksi on mietitty 30 euroa", Siikaluoma lisää.
Parhaillaan työn alla olevat uudet puitteet tarjoavat edellytykset kovempitasoisille kilpailuille, ja Hämeenniemi kertoo, että tarkoituksena on hakea rallicrossin SM-kisoja jo ensi vuoden syksylle.
Korkealentoisempiakin suunnitelmia on mietitty.
"Olen haaveillut sellaisesta kunnollisesta rallin erikoiskoe -radasta, jossa voisi treenata. Se olisi kilpailujen järjestämisen kannalta hyvin oleellinen", Hämeenniemi visioi.
Miesten puheissa vilahtelevat myös sanat "asfalttipäällysteinen rata" ja "formulat", joista jälkimmäinen lausutaan naurun siivittämänä.
"Vakavasti puhuen jonkinlaisia yhteistyökuvioita voitaisiin miettiä. Asfalttirata mahdollistaisi esimerkiksi liukkaankelin harjoitukset", Hämeenniemi sanoo.
Miesten mielestä uusi moottoriurheilukeskus on tärkeä alueelle, jossa harrastetaan paljon moottoriurheilua.
Oulun talousalueen seuroissa jäseniä on noin 2 100 ja lähin Kokkokankaan tulevaa moottoriurheilukeskusta vastaava paikka on Keski-Pohjanmaalla Vetelissä.
"Odotusarvo on suuri, että uusi moottoriurheilukeskus tavoittaisi koko Pohjois-Suomen", Hämeenniemi toteaa.
OuluZonen ensimmäisen vaiheen on määrä olla valmis kesäkuussa 2013.
"Toivottavasti vuoden päästä täällä ajetaan vähän toisenlaisilla koneilla", Hämeenniemi sanoo kauhakuormaajan viilettäessä ohi.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva